Kämpar

Kämpade sönder med förra inlägget.. Hade massa bilder att visa.. Men de kanske kommer i ett nytt eftersom http://blogg.se">blogg.se appen är jättekonstig just nu.

Igår var vi ute i noosa. Riktig partystad. Först förfestade vi med tre australienare vi lärt känna här. Vi körde ring of fire (öl spelet hemma) sen drog vi ut med resten av hostelet. Alla drog till en klubb men när jag och evie skulle komma in, vi var sist, så vägrade vakten släppa in oss!!! Han vägrade säga varför. Vi blev bortsläpade av en annan vakt. Ställde oss i kön en gång till ( den va milslång) och när vi kom fram igen kom jag in men inte evie... Då skulle vi ställa oss i kön igen. Tredje gången gilt och när vi kom fram IGEN så drog vakten bort oss och sa att han skulle kalla på polis om vi inte gick därifrån haha. Asså allt var helt vrickat. Jag hade druckit tre cider å eve två glas vin. Inte ens lite odrägliga utan vakten (som förövrigt var den fulaste människa jag någonsin sett) bara ville makta mot oss typ.. Varför vet vi ej. Så resten av gänget (fia, josse å killarna) kom å mötte upp oss. Jag var rasande men vi gick till ett annat ställe som var riktigt nice. Kvällen slutade rätt tidigt men de va skitkul ändå :) nu har vi legat på stranden hela dagen. Om en timma går vår buss på 17 timmar till sydney. Wish us luck!

https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/3229255/images/2012/pic_50de67289606ee5a6c4f8459.jpg" class="image">

Bye noosa

Nu sitter vi på noosa junction igen. Busshållsplatsen. Vi ska ta bussen från noosa till surfers paradise med ett litet stopp i brisbane i nån timma. Bussresan kommer ta typ 4-5 timmar vilket är en lek för oss. Nästa buss från surfers till sydney tar 17!!! Vill inte ens tänka på det.

Dagarna i noosa har varit underbara. Jäklar vilket ställe. Riktigt rikemansställe med husen vid vattnet med egna bryggor med båtar. Stora terasser och jättelyxiga hus. HÄR ska jag ha sommarhus när jag blir rik hehe. Annars har vi bara tagit det lugnt. Somnat vid 9-10 på kvällarna, haft picnic vid vattnet, hängt med engelskmännen, surfat, badat och shoppat lite. Har köpt min nyårsklänning iaf :)) den va jättefin och inte för mycket så jag kan använda den fler gånger. Måste tänka ekonomiskt nu..

Nu ska jag sova lite på bussen :) kramar

Gött häng i noosa

Hej! Idag har vi surfat i noosa. Vi fick låna surfingboards gratis från hostelet. De va dock jättesvårt idag å brädorna var väl inte jättebra. Iaf har våra engelska favvokillar kommit till oss så vi sitter nu å hänger med dem utanför hostelet eftersom de nyss blev utkastade haha.. I morgon blir de soft på stranden å mer surfing. I övermorgon drar vi ner till surfers som är vårt sista stopp innan nyår. Dessa veckor har gått så foort helt galet verkligen. Haft riktigt bra veckor. Massor har hänt, utflykter nya vänner mm. Idag bokade jag även min buss till melbourne och hostel. Ush kan inte fatta att jag ska åka själv. Skiljas från mina älskade vänner :(((( men vi kommer ses igen i australien. Det är bara för några veckor då vi ska jobba på lite olika håll. Funkar de inte är det bara att åka tillbaka till varandra.
Men nu ska jag njuta här. Noosa är typ världens finaste plats!

Julafton i australien

Strandsatta på noosas busscentral... Eftersom det är julafton idag för dem så har de ingen transport till vårt hostel å taxina kommer ALDRIG. Är tredje vi ringer nu... Well, well.

Igår var det julafton. Vi kom hem från fraser island (berättar om det i ett superinlägg med bilder osv :)) sen la vi oss å sov en stund. Köpte kött till bbq:n vi skulle ha på stranden. Sen mötte vi upp våra svenska kompisar och drog ner. Kvällen va superrolig och väldigt annorlunda. Vi träffade även våra älskade engelsmän som vi var på fraser ihop med å sen kom lite kanadensare, tyskar osv. En blandning av allt med andra ord. Det blev svenska jullekar, eller aa mest midsommardans haha, men de gick hem bra ändå. Bäst var när alla var sjukt engagerade i björnen sover hahaha så sjukt kul. Efter ett tag gick vi ner på stranden och hängde med lite aussies som hade en stor bond fire på stranden å satt å tjöta med dem. Sen gick några tillbaka till hostlet för att se kalle anka.

Sjukt lyckad kväll. En av de bättre julaftonar då den var mycket annorlunda haha. Just nu är vi som sagt i noosa. Väntar på taxin som aldrig kommer. Här ska vi endast ta det lugnt, surfa, sola och bada. Lite rehab, vilket behövs. Ikväll ska vi lägga oss i normal tid och ej festa. Innan vi blir helt slutkörda. De är jobbigt med semester höhöhö. Sen drar vi oss till surfers där vi spenderar några nätter och sen blir de sydney på nyår. Där ska fia å jag bo med våra tjejkompisar från adelaide så de ska bli jättekul :D

Tack för alla godjul. Och för presenterna. Det är otroligt uppskattat kan jag lova! Kramar

GOD JUL

God jul från australien. Idag har vi endast kommit tillbaka från fraser, sovit å nu är de fest med massa svenskar å engelsmän, canadensare osv. Har precis dansat runt julgranen å gjort jullekar hahaha. Fraser island var förövrigt bäst i världen!!!!! Åh, berättar om de i morgon :) kramar och god jul till er alla som läser bloggen. Å ni andra kan ha en tråkig jul hehe. Nä klart inte. God jul

Arlie beach

Hoppas ni hangde med pa alla inlagg. Hatar att vara efter. Ar det nagot ni undrar over ar det bara att fraga. Har miljoner bilder men ingen tid att lagga ut pa facebook sa det far komma i efterhand.

Vi aker har ifran i morgonkvall. Idag har vi bara chillat pa stranden. Da det ar stingers i vattnet kan man inte bade utan stingerssuit sa man far bada i pool har pa ostkusten. Men vi hittade ett stalle med nat har som vi kan bada pa. Det ar obeskrivligt varmt har och havet ar latt 25-27 grader. Det svalkar dock gott anda.

Nasta stopp ar rainbow beach dar vi ska ut till fraser island och kora bil pa en stor sand o och campa ute. Dagen da vi kommer hem ar det julafton sa vi far se hur det firas. Hoppas det blir nagot mysigt.
Nagra svenska killar vi traffade i vart rum i cairns ar dar samtidigt som oss pa julafton sa vi ska fira med dem. Snart nyar och allt med. Efter nyar maste jag jobba. Har ett alternativ men vi ska kolla runt med. Kan bli sa att vi splittras vilket jag verkligen inte vill :( Men eftersom alla vill lite olika och vi kanske inte hittar samma jobb sa finns risken. Sa fram till nyar ska jag bara njuta av att vara med mina basta kompisar har i australien och ha det sa jakla bra. For det har vi verkligen! Puss och kram

whit sundays Bildbomb

Pa lordagen tog vi bussen pa morgonen for att bege oss mot arlie beach dar vi befinner oss just nu. Jag alskade det fran forsta stund. Gillade som sagt inte cairns sa mycket utan jag saknade melbourne jattemycket. Men direkt nar vi klev av och hoppade in i vara rum sa blev jag lycklig igen. For arligt talat. Vad ar mina problem jamfort med andras. INGENTING. Lever verkligen livet har och mar sa jakla bra. Vi (jag, som sovit hela bussresan, 14 timmar) somnade klockan nio och vaknade jattepigg redan vid sju. Vid halv tio checkade vi ut och checkade in pa baten. Kvinnan vi motte i receptionen var den otrevligaste karringen vi nagonsin stott pa. Hon berattade bara hur dalig baten var vi hade bokat, hur tribal travel (som vi bokat allt med) var katastrof och att de var jattedaliga och vi skulle ha varldens samsta tid ute pa havet. Vilket gjorde oss alla i varldens deppmode ett tag. Men vi bestamde oss for att sluta deppa och ta det som det kommer. Pa baten var det otroligt blandat folk. Manga par, inte sa manga ungdomar utan mest lite aldre folk. Vi var val lite sadar halvtaggade pa att umgas med dem fran borjan. Tur det var tre snygga danska killar med pa baten haha. Vi akte ut ratt sent, runt tre och det enda vi hann med var att ata snacks och snorkla. Men anda en harlig dag. Pa kvallen drack vi lite goon men vi var valdigt trotta sa de flesta la sig ganska tidigt. Jag och evve hade en fet sang for oss sjalva da de flesta sov uppe pa dack. Dock lag vi typ pa varandra hela natten och nar vi vaknade var vi allt annat an kalla hahaha.
Dagen borjade klockan sex pa morgonen da kaptenen satte igang motorn. Vi gick upp och at frulle. Sen var det dax for snorkling igen. Vi sag massa fina fiskar och simmade mitt i stora stim av fargglada fiskar. Coolast av allt var de JATTEfiskarna som simmade runt oss. Vi var lite halvradda fran borjan men det var ingen fara de var sa himla coola. Vi sag aven varan forsta skoldpadda men den lag ner och syntes inte sa mycket.
  Sen var det dax for lunch och mer snorkling. Da hittade vi en jatteskoldpadda som simmade och det var helt sjuk haftigt. En san vi dromt om att se, simmade vi med!!

Vi stannade till pa den mest beromda plasen av alla white haven beach. Alltsa den utsikten och det vattnet, stranden och allt. Obeskrivligt. Helt underbart. Tre timmar var vi dar, kandes som 1 och man bara njot sonder av livet.

Sen hoppade vi i baten igen och pa kvallen blev det party. Kulkul!

Dagen efter blev det mer snorkling och sen klockan 11 var vi pa land igen. Tre riktigt harliga dagar ute till sjoss (jag proppade i mig alvedon och aksjuketabletter haha) .

cape tribulation

Dagen efter var det dax for annu en go utflykt. Med var guide (en skon aborigin) korde vi upp till cape tribulation dar vi var lovade att vi skulle fa aka pa krokodilsafari. Vi gick pa massa turer i regnskogen aven denna gang och sag massa harliga djur (och mindre harliga). Fia som borjade bli battre efter 2 dagars vila hangde med oss vilket var valdigt roligt.

Pa sista stoppet var det da dax for krokoldilsafarit. Dock sa var guide att ingen hade sett en krokodil pa tva dagar och vi blev valdigt besvikna. Men vi spanade och spanade OCH DAR VAR DEM wohoo!! tre hela krokodiler fick vi se och ingen var gladare an oss.

Scuba diving in great barrier reef

Nasta utflykt var scuba diving. Fia som fatt halsfluss fick stanna hemma tyvarr. Jag som ar valdigt klen blev tyvarr brutalt sjosjuk pa vagen ut och spydde i nagon timma. Madde typ illa konstant och baten guppade och guppade. Vi snorklade nagra timmar, jag madde mest illa haha.. Sen var det dax for oss att satta pa oss den sjukt tunga gastuben och dra oss ut i vattnet for att fa testa pa att dyka. Jag som redan visste att jag inte skulle klara av det da jag hatar att vara under vatten fick panik av att andas in syrgas for det forsta. Alltsa kan inte beskriva kanslan av att behova andas in ngt annat an riktigt syre. Kanns som jag ska opereras igen och jag kande att jag inte fick luft. Jag testade att ga ner under vatten men jag kunde inte med att andas. Allt kandes sa onaturligt sa jag gick upp igen. Sa det var inte min basta dag. Men jag hangde inte lapp for det. Jag testade ju iaf aven om jag visste att jag inte skulle klara det och jag kunde inte hjalpa sjosjukan.

Josephine Waterfalls

I forra veckan var vi pa en dagsutflykt i regnskogen i Cairns. Den borjade tidigt med en bussresa med nagra stopp under dagen. Ett av stoppen var Josephine falls som var det basta stoppet under dagen. Vi badade i vattenfallet och akte rushkana pa den stora stenen som fallet akte ner pa. Vattnet var underbart skont och det var jattekul.
Vi vandrade aven i regnskogen. Sag massa spindlar, andra sma djur och sotvattenskoldpaddor.

Vid liv

Hejhej! Jag lever!! Bloggen har hamnat i lite skymundan tyvärr men lovar att uppdatera efter vi kommit hem från whitsundays :D ÄLSKAR ARLIE BEACH! Har varit lite nere i cairns för jag gilla inte staden eller något men när vi hoppa av bussen här bara kändes det så sjukt bra :D puss å kram

Great ocean rooad and the last weekend

Ska beratta om varan harliga roadtrip. Hämtade upp vår hyrbil från Wicked Camper i onsdags förmiddag o styrde sedan kosan mot Great Ocean Road. Det är en kustväg som ligger ca 2h från Melbourne och sträcker sig från byn Torguay - Warrnambool, en sträcka på typ 20 mil. Vägen byggdes av soldater som överlevt och återkom tillbaka efter första världskriget. Ungefär 3000 soldater återkom och det fanns då inga jobb till dem, därför tilläts de bygga en väg.
Vägen slingrade sig upp o ner längs bergen precis intill kusten med en jättefin utsikt. Vi stannade till vid stränder o utsiktsplatser längs med vägen.

Tex:
Bells Beach- en världskänd surfingstrand, jävligt höga vågor. Dock mulet o regn i luften just när vi var där så det var ingen som surfade.
The Twelve Apostles- kanske det mest kända stoppet på hela vägen. Tolv stycken bergsformationer ute i klarblått vatten.
Shipwreck Coast/ Loch Ard Gorge- fortsättning på the twelve apostles. Berg o klippor som formats av havet. Hur vackert o mäktigt som helst!

Första natten sov vi i en liten by längs med Great Ocean Road i bilen precis vid havet. Mycket varmare på nätterna nu än på förra roadtrippen så behövde inte frysa aset av oss.
Dag 2 körde vi in i landet mot Grampians National Park. Såg på fina vattenfall, körde på slingriga vägar i de höga bergen, mycket färgglada fåglar överallt o kängurus. Vi såg McKenzie Falls, Silverband Falls och stannde vid Reed's Lookout vilket är en utsiktsplats högt uppe på ett berg. Fantastisk utsikt över skog o berg. Vi stannade i byn Halls Gap över natten på en camping. Kängurus o Kakaduor fanns överallt runt oss, hur mysigt som helst.
Dag 3 körde vi runt lite till i Grampians o sen åkte vi tillbaka mot Melbourne igen. Sammanfattningsvis en mycket bra roadtrip! :)

Idag aker vi till Cairns och vi ar valdigt taggade. Dock ar det jattesorgligt att lamna detta hostel da vi verkligen har haft the time of our lives har. Men man ska sluta pa topp och vi ska verkligen forsoka komma tillbaka hit!

For att inte glomma denna sjuka jakla vistelse i melbourne:
rum nr 7
ryggproblem
dodsangest
Sol, bad, sena natter

Hoppas allt ar bra hemma. Puss och kram (och puss till dig fia hehe)

VI SAG DEN RIKTIGA TJUREN FARDINAD!!

Great ocean road

Heeej! Nu är vi hemma igen. Jag är förlyld å väldigt väldigt trött. De andra taggar för utgång medans jag stannar hemma ikväll. Så himla trist men får hoppas på en bättre dag i morgon istället då melbourne ska bjuda på 32 grader å en go beach :)

Tycker ni kommenterar väldigt dåligt!! Hade varit kul med nån kommentar då och då. Å monika, vill jättegärna skypea snart! Säg när du kan. Jag ligger 10 timmar framför dig :) så i morgon kväll för mig som är lika med din morgon? Eller tvärt om? :)

Kommentera nu något snällt så lovar jag att bjuda på ett superinlägg om great ocean road med massa bilder å lite text om hur det var :) kramar

https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-1/3229255/images/2012/pic_50c1adb7e087c35605e710ed.jpg" class="image">

https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/3229255/images/2012/pic_50c1adbcddf2b3137c001880.jpg" class="image">

https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/3229255/images/2012/pic_50c1adbc9606ee4fcde0e488.jpg" class="image">

Livin the dream

Har kommer ett jatteinlagg da jag antligen har tillgang till dator. Prioriterar icke dator har borta vilket jag hoppas ni forstar. Men jag forsoker gora inlagg fran mobilen. De blir ju lite samre dock.

Har hant en del sen jag skrev ordentligt.

Vi har haft en riktig party helg har i st kilda. Tre utgangar blev det denna helg och alla har varit sjukt roliga. Vi har lart kanna massa skona pa vart hostel och dansat oss svettiga till skon musik. Favvostallet var ett place dar de korde elektropop. En sjukt skon dj som spelade och oste samt blev kompad av nagra andra pa fiol, trummor, sang, saxofon mm. Helt sjukt osigt och man blev sa jakla taggade av att se hur bra de sjalva tycktre det var.

I sondags var vi raaatt trotta da vi inte sovit speciellt mycket. Det blev en halvtidig uppstigning och sedan bar det av till den skandinaviska julmarknaden har i melbourne. Det kandes precis som midsommar fast de salde julpynt osv. Man at laxmacka och at jordgubbstarta. Manga sprang runt i den svenska folkdrackten och solen sken. Jattemysigt.

Igar drog vi oss antligen till botanic garden som vi har velat ga till hela veckan haha. Det var sa himla fint, mycket finare an Perths och Adelaides sa vi strosade runt dar ett tag innan vi satte oss och fikade lite. Sedan gick vi in i stan en stund. Jag hade sa jakla ont i halsen hela dagen sa det var jattesegt. Kande mig forkyldtrott och seg. Vadret har ar sa jakla skiftande. Igar hade vi 15 grader och forra veckan 38. Kroppen hanger inte med och man blir lite halvsjuk.

Pa kvallen gjorde vi nagot som jag ar sa himla glad for!!

Vi har ju haft lite angest over hur vi ska gora med de sista veckorna innan nyar. Vi vill verkligen fira i sydney men vi har ingen lust att vara har och bara dra i 3 veckor. Man kan inte heller fa ett jobb pa bara tre veckor sa risken att man inte kom ivag till sydney utan istallet blir fast har var ju valdigt stor om vi letade jobb. Vi gick in till en resebrya for att fa lite hjalp och vi overvagde det ena efter det andra. Nar tjejen som hjalpte oss forst klackte ur sig att vi kunde aka hela ost pa tre veckor sa sa vi blankt nej. Vi vill inte stressa nagot. Men sen nar i kikade vidare pa det sa var det anda ingen dum ide! Eftersom det ar hogsasong efter nyar da alla dra sig uppat ostkusten kommer allt vara mycket svarare och dyrare att gora och om vi redan gjort allt det och bara kan plocka ut godbitarna efter nyar ar det faktiskt guld vart. Sa nu ska vi flyga upp till Cairns pa mandag och vara framme i Sydney dagen innan nyar. Vi har bokat allt som gar sa vi ska bara dras med utan att behova tanka pa att losa massa saker under vagen.

Har kommer en sammanfattning av det vi ska gora:

Cairns fyra dagar - krokodisafari (aka bat i trasken och se krokodiler nara en) Regnskogstour (bada i vattenfall och se alla djur och all natur i regnskogen), the great barrier reef (dyka i stora barriarrevet!!!)

Arlie beach - Whitsundays (tva natter, tre dagar. Segla mellan de vacka oarna)

Rainbow beach - Frazer island  (Aka stor jeep pa den stora sandon, campa ute bland dingosarna och sova under bar himmel)

Noosa (tre natter, chill och fest och surfing)

Surfers Paradise (tva natter )

Sydney NEW YEARS

Nu ar det bara att betala for det. I morgon sticker vi med varan hyrbil och kor great ocean road i tre dagar ocksa! Har jag sagt att jag lever dromliv?

Hej hej hallåå bloggen

Snabbt inlägg då jag ska naana goda kydden som vi säger hemma he he... Skriver mer i morgon. Tre partynätter i rad tar kol på en. Kan dock inte säga att jag inte är sugen ikväll med haha. Men de blir de icke! I morgon blir de en klassisk pannkaksfrulle å picknick i botanic garden så måste upp tidigt :) i dag har vi firat 1 advent å varit på svensk julmarknad!! :) underbart!

HAHA jusde! Har lurat tre italienare att jag är från rom!!!! På italienska!!! Helt sjukt. De frågade frågor å jag svara rätt å fattade vad de menade så nu är jag från roma. Innan när jag skulle lägga mig sa dom: buona notte, Amanda å log hahahahaha.

Bjuder på lite mobilbilder. Gör ett bättre inlägg i morgon :)