Här står jag nu

Nu när jag avslutat kursen (då jag skriver detta något senare än tänkt) har jag fått många nya insikter. Min viktigaste insikt är främst den nya kunskap jag fått om den äldre mediehistorien med Gutenbergs botryckarkonst i spetsen. Även att man kan se det mesta som ett slags medium, fast man idag kanske inte tänker sig det som ett medium. Till exempel en predikstol. Jag har även fått nya insikter i hur mediesystem fungerar. Jag har även lärt mig mycket om boktryckarkonsten och dess effekt på samhället. Tentan var utformad på ett sådant sätt att jag verkligen kunde reflektera över hur ett nytt medium och en ny teknologi förändrade människors världsbild och självbild. Det var väldigt intressant!
 
Jag tycker det var ganska svårt, eller snarare klurigt att förstå hur boktryckarkonsten uppstod. Jag har förstått att det var Gutenberg som kom på hur man på ett nytt sätt kunde lägga dessa järn/metallplattor men mer omständigheterna kring den själva tekniska biten. Hur/på vilket sätt det kunde gå så fort att trycka böcker. Men det var ju inget denna delkurs skulle behandla. Annars tycker jag det alltid är lite klurigt att läsa flera olika böcker och försöka få dem att gå in i varandra och förstå samma fenomen med hjälp ut av olika författare. 
 
Vad som överraskat mig mest är nog insikten att boktryckarkonsten gav upphov till vår individuella tysta läsning. Att man inte läste tyst för sig själv på samma sätt innan boktryckarkonsten uppkom. Även de samhälleliga effekterna av boktryckarkonsten som reformationen, revolutioner mm. De var kanske inte en överrrakning men hur man använde boktryckarkonsten till exempel genom att trycka upp flygblad och propagera för olika saker var väldigt intressant att läsa om. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0